Söyleşi

Feza Ökten Koca

Lisans eğitimini İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nde tamamladıktan sonra, 1994 yılında aynı üniversitede Bina Bilgisi Yüksek Lisans Programı’ndan yüksek mimar ünvanı ile mezun olan Feza Ökten Koca; öğrenciliği sırasında başladığı çalışma hayatında Orhan Çakmakçıoğlu Mimarlık Ofisi, Emlak Bankası Mimari Grup ve Can İnşaat’ta görev aldı. Ardından Percy Thomas Partnership Londra ofisinde çalışmalarına devam eden mimar, 1999 senesinde Elips Tasarım Mimarlık ofisini kurdu.
Pratiğinde mimari projelerin yanı sıra iç mimari tasarım ve uygulama çalışmalarına yoğunlaşan mimar, 2005 yılında Halil Ökten ile Elwo Ahşap üretim tesisini kurdu. Tasarım olgusunu bir bütün olarak ele almak gerektiği düşüncesiyle, FEZA markası altında mobilya tasarım çalışmaları da yapmaya başladı. 2016 yılında FLY Collection parçalarından biri olan Boomerang isimli sandalye tasarımı, Milano’da A Design Awards’da ödüle layık görüldü. BJK No1903 projesi ile 2018 International Property Awards’da Mixed Use Interior kategorisinde; B-Evi projesi ile 2019 European Property Awards’da Architecture Single Residence kategorisinde ödül kazandı. Çalışmalarına devam eden mimar, İstanbul Medipol Üniversitesi’nde Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi’nde öğretim görevlisi olarak proje yürütücülüğü de yapmaktadır.


Projeleriniz için öncelikli olarak tercih ettiğiniz, bağ kurduğunuz özel markalar var mı? Ne gibi kriterler firmalar ve markalar ile bağ kurmanızı sağlar?

Projelerimizde çok farklı malzemeleri bir arada kullanmayı seviyoruz. Malzeme tedarikimizi de genellikle sinerji yakaladığımız firmalarla yapıyoruz. Malzemenin özellikleri ile ilgili uzman bir şekilde bizi bilgilendirip destek veren, doğru seçim yapmamızda bize yardımcı olacak, teslimat konusunda sorun yaşamayacağımız ve uygulama sırasında bilgi alışverişi yapabileceğimiz, en önemlisi de montaj sonrası gerekirse servis hizmetini rahatlıkla alabileceğimiz firmalarla çalışıyoruz. Her ne kadar fiyat önemli bir kriter gibi gözükse de bu sözünü ettiğimiz kriterler çok daha önemli bizim için.

Çengelköy Residence (Ali Bekman)

Projelerinizde kullanacağınız ürünler için karar verme süreci ofisinizde nasıl işliyor? İdeal bir materyal seçim sürecini nasıl tanımlarsınız?

Projelerimizde tasarladığımız detayların seçtiğimiz malzeme ile olup olamayacağını deneyimlemek için numune çalışmaları yaptırıyoruz. Farklı malzeme ve detayların birleşim detaylarını mutlaka test etmeye çalışıyoruz. Deneme-yanılma yöntemi ile bugüne kadar belki de denenmemiş detayların olabilirliğini test ediyoruz. İşveren ve firma kısıtlaması olmadığı bir ütopyada bütçe sınırlaması da olmayacağını da hayal edersek sanırım hayal ettiğimiz tüm amorf detayları üretebilirdik. Biz en çok amorf formların üretiminde sıkıntılar yaşıyoruz, bu yüzden de ön tasarım aşamasındaki formlarımız bazen üretim sırasında daha düz formlara doğru evriliyor.

Yapı malzemeleri üzerine son gelişmeleri nasıl takip ediyorsunuz? Hangi kaynaklardan faydalanıyorsunuz?

Pandemi ile birlikte malzeme ve firma tanıtımları artık ofislerimizde veya firmaların üretim tesislerinde eskisi gibi yüz yüze yapılamıyor. Her ne kadar online görüşmelerle ve sosyal medya üzerinden yapılan tanıtımlarla yeni malzemeler hakkında bilgi alıyor olsak da malzemeye dokunma gibi bir olanağımız olmadığı için bu dönemde sağlıklı bilgiye ulaşmakta sıkıntı çekiyoruz. Yine de mimari portalları takip ederek yeniliklerden bilgi alabiliyoruz.

B Evi (Ali Bekman)

Projelerinizde imzanız olarak adlandırabileceğiniz, olmazsa olmazınız bir malzeme var mı?

Projelerimizde doğal ahşap ve doğal taş olmazsa olmazımız. Bunların yanı sıra cam ve metal kullanımı da tasarımlarımızı şekillendiriyor. FEZA dsgn markası altında yaptığımız tasarımlarda da bunların yanında şeffaf ve opak akrilik malzeme kullanmayı seviyoruz.

Türkiye yapı endüstrisinde eksikliğini hissettiğiniz ürünler var mı?

Türkiye yapı sektöründe eksikliğini hissettiğim ürün yok, ancak kullanılan ürünlerde eksikliğini hissettiğim ölçü ve detaylar var. Mesela daha dar kesitli doğramalar, daha büyük ebatlı hareketli camlar, farklı masif ahşaplar, mobilya donanımlarında kullanabileceğimiz daha minimal yerli aksesuarlar gibi malzeme birleşim detayları ile geliştirilen minimal aksesuarlar…

İlgili Yazılar
Söyleşi

Doğan Mete

3 Mins read
2005 yılında Haliç Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun olan Doğan Mete, eğitim hayatının hemen ardından İstanbul’da tarihi yarımada bölgesinde kendi ofisi Doğan Mete…
Söyleşi

Çağıl Akçurin

3 Mins read
Özellikle projelere getirdiği “haute couture fonksiyonellik” ve “sofistike yalınlık” ile tanınmaktadır. Tasarladığı kamu-özel iş birliği olan Beşiktaş Kahvaltıcılar Sokağı ve Mimarlar Odası…
Söyleşi

Ayşegül Güner

3 Mins read
İstanbul’da 2002 yılından beri edindiği deneyimi 2008’de AAD Architects&U.WE Design çatısı altında birleştiren Mimar Ayşegül Güner, mimarlık, iç mimarlık ve kentsel tasarım…